Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

do ÂściÂągnięcia, ebook, pobieranie, download, pdf

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Może więc wprawdzie powstawać w święcie niejeden szereg rzeczy, ale świat sam nie może mieć początku i jest przeto nieskończony co do czasu przeszłego.Z powyższej antynomii Kant wnioskuje, że rozum ludzki nie może właściwie sięgnąć poza zjawiska i że nie może udowodnić ani początku świata w czasie, ani jego wiekuistości; — druga część wniosku Kanta zgadza się z tezą tomistyczną.Za niemożliwością wiekuistego świata miałyby według niektórych filozofów przemawiać następujące racje: a) Świat nieograniczony w czasie miałby już w obecnej chwili nieskończoność poza sobą, a w takim wypadku nie moglibyśmy do niej nic dodawać, jednak świat ciągle się rozwija, czyli że jest skończony, b) W hipotezie wiekuistego świata mielibyśmy nieskończoność aktualną bytów, lecz to jest niemożliwe.Dość oryginalny dowód na początek świata w czasie podaje ks.K.Kłósak; z jego metody wnioskowania wynika, że raczej przyjmuje niemożliwość wiekuistego świata.Ks.Kłósak obiera „za punkt wyjścia niemożliwość urzeczywistnienia się mnogości aktualnie nieskończonej w obrębie zdarzeń tworzących dzieje wszechświata i znajdujących w taki czy inny sposób odniesienie do skończonych okresów trwania czasowego”84.Jeżeli ex parte post, a więc w szeregu trwającymw Op.cit., s.25—42 (dzieła tego Lercher nie znał).De Deo Creatore, Torino 1947, nr 92—94.M Tractatus de Deo Creante et elevante, Romae 1957, s.86—87.De Deo Uno et Creatore, Torino 1943.X.Kant, op.cit., t.II, s.164—166.M Op.cit., t.I, s.69.w nieskończoność czasu przyszłego nie da się powiedzieć, że laki szereg jest zamknięty, to i w czasie przeszłym nie istnieje nieskończona ilość zdarzeń pozytywnie nieskończona: „Wszak przy nieskończonym aktualnie ex porte antę szeregu zdarzeń sukcesywnych chodzi w zasadzie o to samo, co przy takimże szeregu zdarzeń nieskończonym aktualnie ex parte post, mianowicie o brak granicy.To, że w picrwsz>m wypadku też brak granicy jest brakiem początku, a w drugim wypadku jest brakiem końca, to jest już kwestia dalszej determinacji, wyznaczonej przez kontekst sytuacyjny.Jeżeli więc w żadnym momencie przyszłości nic mógłby znaleźć pełnej realizacji ciąg zdarzeń, który miałby być bez granicy ex parte post, to w takim razie w żadnym „teraz" nie moglibyśm> powiedzieć, że w przeszłości dokonało się tyle zdarzeń, że ich szereg nie ma już żadnej granicy ex parte antę, czyli że nie ma żadnego zdarzenia pierwszego" Skoro uznamy pierwsze zdarzenia, to możemy od razu wnioskować, że świat nie istnieje wickuiście, bo „ma początek w swym trwaniu czasowym"**.Ks.Klósak twierdzi dalej, że w swym argumencie opiera się „nie na specyficznych właściwościach czasu, lecz na niemożliwości zaistnienia w obrębie zdarzeń, które składają się na dzieje wszechświata mnogości nieskończonej aktualnie”87.W swoim oryginalnie ujętym argumencie ks.Kłósak musi założyć, że w każdym świecie materialnym da się wykryć skończoną ilość zdarzeń zamkniętych w określonych odcinkach czasu, a przecież właśnie o to chodzi, czy świat nieskończony da się podzielić na taką określoną ilość.Chyba nic jest dowodem na niemożliwość aktualnej mnogości to, że nie moglibyśmy do niej nic dodać; wszelkie dzielenie nieskończoności na zdarzenia lub dodawanie do niej nowych zdarzeń zawiera, jak się zdaje, błąd petitionis principii, zakładamy bowiem to, co mamy udowodnić.Nasze dodawanie lub dzielenie odnosi się do świata abstrakcyjnego liczb, a nie do świata rzeczywistego Należy tedy powiedzieć zgodnie z tomistyczną tezą, że dotychczas nie mamy w filozofii przekonywającego argumentu na twierdzenie o powstaniu świata w czasie.§2.UDZIAŁ TRZECH OSÓB BOSKICH W DZIELE STWORZENIATwierdzenie: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Św.są w równorzędnym stopniu przyczyną sprawczą stworzenia świata.1.Wyjaśnienie, a) Z traktatu o Trójcy św.wiemy, że trzy Boże osoby posiadają jedną numerycznie naturę i żadna z nich nie ma ani mniej, ani więcej z nieskończonego dobra.Działanie stwórcze opiera się na wszechmocy i dobroci Bożej, a one są wspólne trzem osobom i chociaż są trzej wszechmocni, to istnieje tylko jedna wszechmoc, a więcM Ibidem, s.84—85.M Ibidem, s.85.87 Ibidem, s.89.i jedna numerycznie czynność stwórcza.Teologowie niekiedy mówią o trzech stwarzających, a jednym Stworzycielu.b) Wyrazy użyte w twierdzeniu „w równorzędnym stopniu” oznaczają tożsamość numeryczną natury i działania, mimo że Bóg Ojciec stwarza jako dający w wieczności naturę Synowi, ten zaś jako otrzymujący nieskończone dobro, Duch św.jako również otrzymujący naturę od Boga Ojca i Syna.Dalsza jest kwestia czy akt stwórczy Boga powoduje we wszystkich stworzeniach, a szczególnie w istotach rozumnych odbicie trzech Bożych osób.Można by również pytać, czy obraz poszczególnych osób Bożych odbija się także we wszystkich dziełach łaski88.W twierdzeniu nie jest omawiana nauka o przypisaniu (appropriatio) poszczególnych dzieł jednej z trzech osób Bożych, np.Bóg Ojciec jest Stwórcą, Syn Boży Odkupicielem, a Duch św.Uświęcicielem.Sw [ Pobierz całość w formacie PDF ]